نابودی دهها هکتار از جنگل‌های بکر مریوان توسط سپاه و ارتش

طی یک هفته گذشته، به‌دلیل بمباران سپاه و ارتش ایران؛ دهها هکتار از جنگل‌های بکر مریوان و کوسالان سوخته و صدها گونه‌ی گیاهی و جانوری نابود شده‌اند.

پس از آنکه  نیروهای دولتی ایران در تاریخ ۲۲ خرداد علیه گریلاهای آزادی کوردستان عملیات خود  را در منطقه کوسالان آغاز نمودند و متحمل شکست‌های سنگین شده و تعداد زیادی از نیروهای آنها کشته و زخمی شدند، این نیروها دست به انتقام از کوهستان و جنگل‌های منطقه زدند.

توپ‌باران مکرر کوه کوسالان و کوهستان‌ها و جنگل‌های اطراف مریوان توسط دولت ایران سبب ایجاد آتش‌سوزی‌های گسترده در این جنگل‌ها شده است.

طی فقط یک هفته مکان‌هایی ازجمله؛ کوسالان، قاراوا، اطراف چور، کانی قوله‌جان، اطراف روستاهای دره تفی و کانی سانان و سردوش، تفلی، موسک، اطراف روستای کانی کوزله، پشت دارسیران توسط عوامل دولتی ایران به‌آتش کشیده شد.

بنابر اعلام "انجمن چیای سبز مریوان" فقط در آتش‌سوزی روستاهای چور، موسک، تفلی و قاراوا، ۲۶ هکتار از جنگل‌های بکر این مناطق نابود شدند. 

با توپ‌باران‌های مکرر و بی‌هدف سپاه پاسداران، هر روز جنگل‌های بیشتری به‌آتش کشیده می‌شود. به‌دلیل آن‌که حکومت در این مناطق ممنوعیت رفت و آمد اعلام کرده است، مردم و دوستداران طبیعت هم نمی‌توانند به جنگل‌هایی که در آنها حریق ایجاد شده؛ بروند و اقدام به خاموش کردن آتش نمایند.

این آتش‌سوزی‌ها چندین روز ادامه داشته و به دلیل گرمای هوا و خشکی گیاهان در این فصل، آتش به‌سرعت گسترش یافته و مناطق بیشتری را نابود می‌کند.

بیشتر جنگل‌هایی که سپاه پاسداران دولت اقدام به توپ‌باران و ایجاد آتش‌سوزی در آنها نموده است، مناطق بکر و دست‌نخورده بوده و گونه‌های جانوری و گیاهی درحال انقراض در این مناطق وجود دارد. تاکنون این آتش سوزی‌ها سبب ازبین رفتن تعداد کثیری از این گونه‌های جانوری و گیاهی شده است.

علاوه بر این توپ‌باران‌ها، همچنین ارتش ایران به‌صورت کاملاً تعمدی و هدف‌دار اقدام به برگزاری مانور در منطقه کانی قوله‌جان نموده است.

نیروهای ارتش پس از برگزاری مانور و به‌آتش کشیدن جنگل‌های کانی قوله‌جان، اقدام به ترک منطقه کرده و آتش‌سوزی گسترده‌ای را در این جنگل‌ها ایجاد کرده‌اند.  این آتش‌سوزی اکنون سه روز است که همچنان ادامه دارد و هر روز مناطق بیشتری را دربرمی‌گیرد. امروز ۳۱ خرداد انجمن چیای سبز مریوان اعلام کرد، آتش به مراتع و زمین‌های کشاورزی و باغات روستاییان منطقه رسیده است و هر لحظه احتمال دارد در منطقه فاجعه‌ای جدید رخ دهد. 

علیرغم آنکه هر ساله در این فصل خشک و گرم؛ پس از برگزاری مانور توسط ارتش ایران، در جنگل‌های کانی قوله‌جان آتش‌سوزی‌های گسترده ایجاد می‌شود، اما نیروهای ارتش بازهم به صورت تعمدی و هدفدار اقدام به برگزاری مانور در این منطقه می‌نمایند. آنها هرگز در رابطه با آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای که خود مسبب آن هستند، پاسخگو نبوده و هرگز هیچ مسئول نظامی در این رابطه مجازات نشده  است.

هر ساله تعداد زیادی از مردم منطقه و دوستداران طبیعت، به مناطقی که در آنها حریق ایجاد شده، رفته و با دست خالی و بدون هیچ امکاناتی  پس از گذشت چندین شبانه روز با تلاش بی‌وقفه موفق به مهار آتش می‌شوند.

امسال و طی هفته اخیر به‌دلیل گستردگی آتش سوزی‌ها و افزایش تعداد مناطقی که سپاه و ارتش آنها را به‌آتش کشیده‌اند و همچنین ممنوعیت رفت و آمد به مناطقی که دچار حریق شده‌اند، سبب شده که مردم نیز نتوانند برای مهار آتش‌سوزی‌ها اقدام نمایند.

علاوه بر توپ‌باران‌ها و مانورهای نظامی که نیروهای سپاه و ارتش ایران به‌صورت تعمدی و هدف‌دار در جنگل‌های بکر انجام می‌دهند، همچنین عوامل رژیم و مزدوران آنها  جنگل‌ها را هدف قرار داده و آنها را به‌آتش می‌کشند.

بارها این عوامل و مزدوران؛ توسط مردم و یا توسط دوستداران طبیعت دستگیر شده‌اند، اما این افراد هرگز مجازات نشده‌اند. این افراد با دریافت پول اندک و یا خوار و بار مانند روغن، برنج و غیره اقدام به ایجاد حریق در جنگل‌ها می‌نمایند.

دولت ایران با به کارگیری سیاست "زمین سوخته" سعی در نابودی و ازبین بردن جنگل‌های کوردستان دارد تا به خیال خود اینگونه بتواند نیروهای آزادیخواه و گریلاهای مبارز کوردستان را زمین‌گیر کند.

روز شنبه ۲۷ خرداد،  ویدیو‌های بسیاری در رابطه با به آتش کشیدن جنگل‌های روستاهای کانی سانان و دره‌ تفی توسط شهروندان منتشر شد. این آتش سوزی‌ها پس از آن رخ داد که روز قبل یعنی جمعه ۲۶ خرداد نیروهای سپاه پاسداران با گریلاهای آزادی کوردستان درگیر شده و متحمل تلفات بسیاری شدند. نیروهای دولت هر بار که در نبرد رودررو در مقابل نیروهای گریلا شکست می‌خورند اقدام به آتش‌سوزی در جنگل‌های منطقه می‌نمایند و اینگونه می‌خواهند با نابودی طبیعت کوردستان؛ شکست‌های پی در پی خود را جبران نمایند.

در ادامه این اقدامات جنایتکارانه امروز ۳۱ خرداد، نیروهای سپاه پاسداران توپ‌باران کوسالان را دوباره آغاز نمودند. همچنین قله برد و برده‌رشه در نزدیکی مریوان را نیز به توپ بسته‌اند و انتظار می‌رود طی ساعات آینده در این مناطق نیز آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای ایجاد شود و دهها هکتار از جنگل‌های بلوط و ون در این کوهستان‌ها نابود شوند.